RIKTIG MAT FØR DU SKAL SOVE

Det du spiser før du legger deg kan påvirke evnen din til å sove i både positiv og negativ retning. Store måltider med høyt fettinnhold, koffeinholdige drikker eller sterkt krydret mat er ikke å anbefale. Mellomstore måltider og sunne snacks derimot kan gjøre det lettere for deg å sovne. Under kommer noen eksempler på hva som kan fungere å spise før du legger deg.

 

Langsomme karbohydrater

Langsomme karbohydrater - som i fullkornsprodukter - er med på å gi en verdifull mengde næringsstoffer og fiber. I tillegg forebygger det at du føler deg sulten gjennom natten.

Havregrøt med banan, blåbær og müsli inneholder masse langsomme karbohydrater som stabiliserer blodsukkeret. I tillegg inneholder bananer magnesium og kalsium som hjelper musklene med å jobbe gjennom natten. 


Tryptofanrike matvarer 

Tryptofan er en av de essensielle aminosyrene - byggesteinene i proteiner - som spiller en viktig rolle i nervesystemet og påvirker evnen vår til å kunne slappe av og være rolige. Tryptofan finnes i en rekke matvarer. Blant annet i kalkun- og kyllingkjøtt, tunfisk, soyabønner og melkeprodukter.

Grovt brød med avokado og et posjert egg på toppen er perfekt til kveldsmat. Det grove brødet inneholder langsomme karbohydrater. Egget inneholder aminosyren tryptofan. Og avokadoen tilfører sunt fett til måltidet, noe som holder blodsukkeret stabilt gjennom natten.

 


Pannekaker med cottage cheese og bær. Cottage cheese inneholder tryptofan - som hjelper kroppen med å komme i søvnmodus - og langsomme proteiner - som hjelper musklene med å jobbe gjennom natten. Dersom du lager grove pannekaker får du i tillegg langsomme karbohydrater inn i måltidet.

 

Sist, men ikke minst; varm melk med honning er et velprøvd kjerringråd som absolutt ikke må undervurderes.

 

Håper du får en god natts søvn!

Følg oss på facebook/Følg oss på bloglovin

3 kommentarer

09.09.2012 kl.19:24

Tusen taaaaaakk! <3

Interessert bloggleser

09.09.2012 kl.23:49

Tusen takk for dette blogginnlegget! Kanskje dette er løsningen på den dårlige morgenmagen min.

Fortsett med den gode bloggingen jenter, dere er best <3<3<3

moustache

09.09.2012 kl.23:50

Interessert bloggleser: Ja, det håper vi virkelig kommer til å løse problemene dine. Du får si i fra om det fungerer ^^

Skriv en ny kommentar

hits